Gaat nu toch wel erg snel allemaal - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Lettie - WaarBenJij.nu Gaat nu toch wel erg snel allemaal - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Lettie - WaarBenJij.nu

Gaat nu toch wel erg snel allemaal

Door: Lettie

Blijf op de hoogte en volg Lettie

15 December 2010 | Zambia, Lusaka

Nog maar 3 dagen werken te gaan. Ik heb er weer 2 wonderbaarlijke op zitten. We hebben we al 3 dagen geen regen gehad (ook niet snachts) dus het is erg warm en ik was niet op mijn vertrouwde plek bij groep 1 en 2 maar bij 3 en 4 en het weeshuis. Gister heb ik bij 3 en 4 erg weinig gedaan. Het werk is al niet zo heel zwaar, maar hier werken jongere jongens die het niet zo heel nauw nemen had ik t idee. Maar daarom had ik tijd om kennis te maken met Chevon. Chevon is een volwasse man van 19 jaar oud die niet naar buiten kan (net als Milla) omdat hij altijd weet te ontsnappen. Ook vind hij mensen/vrouwen erg intressant, vooral vrouwen laarzen (of zijn het de benen? daar ben ik nog niet helemaal over uit) Toen ik aankwam werd hij heel onrusig en bleef maar naar de grond wijzen. Patrick, de hoofd verzorger. Vertelde dat hij mijn laars wilde hebben. Omdat ik niet precies wist wat hij zou doen gaf ik mijn hand maar. Na wat tegen spruttelen begon hij mij te groomen eerste mijn armen, toen knoopen open en dicht doen en daarna mijn hoofd. Ik kon merken dat hij een echte man was en niet zo voorzichtig als Milla. Gevolg was dat hij zeker vier haren uit mijn hoofd trok. Daarna wilde hij toch weer mijn schoen hebben. Patrick zei dat het goed was en zo gooide ik mijn been tegen zijn raam aan. Hij werd helemaal opgewonden, begon te kloppen op mijn laars, probeerde mijn broek eruit te trekken zodat hij bij mijn been kon en at alles eraf wat hij dacht dat eetbaar was. pas toen ik zag dat hij met zijn voet zichzelf aan het bevredigen was had ik zoiets van mmmmm denk dat jij maar een ander vriendinnetje moet zoeken....Al met al erg grappig en er zitten er nog 2 die de laarzen erg intressant vinden. Deze 2 kunnen wel bij de vrouwtjes chimps komen. De rest van de dag verliep rustig. Naar de chimps gekeken en de verzorgers wilde alles weten over Nederland, wallen, werk enz. Ze zijn erg aardig maar op de een of andere manier halen ze altijd naar boven dat zij niet veel geld hebben. Ze vinden het ook erg raar dat ik geen vlees eet. Zij zouden het heel graag willen maar kunnen het niet betalen. Daarom hebben Michelle en Jasmin (andere vrijwilligers) gister in de stad kip voor ze gehaald. Michelle is vandaag naar haar volgende bestemming in Afrika gegaan en gister is Tina gekomen. Een oudere dame van rond de 60 maar erg grappig in de omgang. Vandaag is er weer een nieuw meisjes uit frankrijk gekomen. Zij heeft er 3 dagen over gedaan om hier te komen. Heeft 2x moeten overnachten. 1x in Amsterdam en 1x in Nairobi. (wat ben ik een aansteller dan he)
Vandaag in het weeshuis gewerkt. Dit heet zo omdat dit de plek is waar chimfunshi is gestart als chimp opvang. Sheilla en David Siddle kregen in 1983 overwachts een kleine baby chimp in hun armen en zij hebben deze verzorgt als hun eigen baby, om een lang verhaal kort te houden er zijn er nu meer dan 120 en ze zijn uitgebreid van hun eigen terrein naar een plek 12km verder op (waar nu de groepen zitten) Maar in het weeshuis zit nu nog 1 jonge groep waar ook de bushwalk mee gelopen wordt, een vrijgezellen groep van 7 mannen en 1 man appart. Verder woont Sheilla er nog steeds met honden, papagaaien, ganzen, kalkoenen, kippen, hanen, velvet monkeys (zijn wild maar eten graag mee van de restjes) en niet te vergeten Billy het nijlpaard. Ook zij is als 5 dagen oude baby binnen gebracht en nooit meer weg gegaan. Ze wordt niet vast gehouden maar ziet Sheilla als haar famillie. Ze wordt ook erg jaloers als je haar aanraakt en Billy ziet het. Ook krijgt ze nog 2x daags de fles en ligt ze het lieft in een kleine vijver in de tuin of bij de vrijgezellen mannen in de wandelgang van hun hok. Ze moet om daar te komen door een normale deurpost en op de een of ander manier lukt het haar terwijl ze toch echt een groot, dik beest is geworden van nu 19 jaar oud.
Verder mocht ik lunchen in het huis van Sheilla. Ik heb haar boek uitgelezen en daardoor heel veel bewondering voor haar gekregen dat ik me heel speciaal voelden. Ze heeft heel veel foto;s in huis en ze kan de beste verhalen vertellen (die ik nog niet gelezen had).
Morgen zal ik waarschijnlijk weer daar heen gaan en als het aan mij ligt vrijdag en zaterdag naar 1 en 2 want ja Milla blijft mijn favo.
De avonden zijn lang hier maar heb me nog niet verveeld, mede door de nu 2 laptops. Tina bracht haar laptop, ipad en super de luxe fotocamera met haar mee. Hoewel wij regelmatig dingen moeten uitleggen is er erg fijn (Ik weet wat me te doen staat als ik hier terug kom)

  • 15 December 2010 - 17:32

    Jose Donatz:

    Hoi Lettie,
    Wat een avonturen maak je toch allemaal mee, geweldig om te lezen! Geniet er nog van de laatste dagen!!

    Groetjes Jose

  • 15 December 2010 - 18:05

    Annelies:

    Je hebt nu toch Chiffon ontmoet.Hij was de 1ste keer dat ik daar was mijn favoriet.Wel vind ik het heel jammer dat hij nog steeds niet naar buiten kan.Dit is geen leven voor een chimpansee,zo lang opgesloten zitten in een kleine ruimte en dan ook nog zonder enrichment.Het zou goed als ze eindelijk een nieuwe afrastering zouden gaan maken.Ze zouden bij Sandy's verblijf een nieuwe afrastering maken en ook de binnenverblijven afmaken.Innocent vertelde in maart dat de materialen voor de afrastering er zijn.Ik zou zeggen : aan het werk dan! Heb je ook met Chris gespeeld in het verblijf van Sandy.Is hij nog zo wild?

  • 15 December 2010 - 20:28

    Lisa:

    Dag schat!
    Vind het zo leuk om te lezen hoe vol je bent van de apen! Het is wel echt je passie en gaat er helemaal voor, super cool! Word zelf ook wel heel nieuwsgierig hoe ik het zou vinden zo´n reisbestemming. Wie weet kan jij mij ooit van alles leren over de chimpansees =) Geniet nog met volle teugen van de laatste dagen en spreek je snel!
    Kusjes\

  • 16 December 2010 - 11:26

    Lieke:

    Wat fijn dat het daar zo leuk is. Dat is nog eens goed je vakantie besteden. :)
    En goed te ontdekken dat je niet veel nodig hebt.

    Hier gaat ook alles goed. Natan is sinds vorige week vrijdag aan het 'tijgeren'. Echt super grappig. Voor ons wat meer werk om hem bij plekken weg te houden waar hij niet mag komen. Hij heeft laatst ook een schater lach laten horen. Echt super aanstekelijk om te horen.

    Tot met de kers!!

  • 16 December 2010 - 16:13

    Lettie :

    @Jose: Leuk dat jullie zo enthousiast zijn! Laatse dagen gaan nu veel te snel! maandag alweer in het land

    @Annelies: Chiffon is erg raar maar lief. Hij was vandaag ontsnapt dus liep bij de andere maar moest na de lunch binnen blijven. Ik probeer ook al heel de week uit te vinden wat er met Sandy's verblijf gebeurd. Het geld is nu op dus er wordt niet gebouwd. Ik hoop dat Milla en Chiffon er heen mogen maar Dominque had het over de Bachelors dus ik ben een beetje in de war. bedoel je christien? Ze is erg ondeugend zit nog steeds bij haar pa en ma maar kan er uit komen dus we hebben er wat speel minuten opzitten. Na je hebt het over een hij dus nee sorry ik weet niet wie Chris is.
    Verder heeft Patrick je kaart ontvangen, hij lag nog bij albert in het huis. (ik vroeg het hem toen Mary in de buurt was dus zij zal er wel achter aan gegaan zijn)

    @Lisa pas op mag hier niet zeggen dat het apen zijn :-) Ik moet hier wat langer zijn om je alles over ze te kunnen vertellen maar jij hebt eerste nog een prachtige reis in het vooruit zicht!!! Verder geen volley nieuws? tot maandag!

    @lieke. Ah wat zou ik Nathan dat graag zien doen, hopen dat hij met kerst in een goede bui is :-) Leuk om mijn kleine neefjes bij elkaar te zien!

    @iedereen Gaat nog steeds goed hier, weinig nieuws!

  • 16 December 2010 - 17:25

    Ilja:

    Wow, wat een leuke verhalen! Geniet er nog even van, de laatste dagen.
    Groetjes, Ilja.

  • 17 December 2010 - 16:15

    Tessa:

    Hey Let,

    Leuke foto met die `aap` in je armen!

    Hier gaat ook alles goed. We zijn weer helemaal onder gesneeuwd en de kestboom staat al, dus de stemming zit er goed in!!! Op m´n hyves staan wat foto´s van kestbaby Stan :)

    Ik heb gisteren nog je plekje bij dames 2 opgevuld, maar helaas heeft het niet veel geholpen. Dus de volgende wedstrijd mag je het zelf weer doen!! We hebben met 3-1 verloren van Nesselande. Ik heb wel 2,5 set in het veld gestaan en gelukkig geen lichamelijke klachten, alleen wat klachten over m'n niveau maar dat komt vast snel weer goed;)

    Hoe laat kom je maandag weer aan in NL???

    Doeg,
    Tessa

  • 18 December 2010 - 16:48

    Annelies:

    Het zal dan wel Christien zijn, ik weet niet of het een hij of zij is, wij noemden haar altijd Chris of Chrissie.Ze zit bij Sandy, Cleo en Colin.En inderdaad te ondeugend om alleen mee te spelen.(vind ik!)Ze bijt te veel.Chiffon is erg veranderd , kan me ook voostellen dat je helemaal gestoord wordt als je altijd maar opgesloten zit en je vrienden lekker buiten kunnen zijn.Ik had voor Patrick geld meegegeven aan een Ned. vrijwilligster, ben naam even kwijt, maar ben bang dat hij het niet gekregen heeft, omdat het volgens haar nu verboden! is om geld aan de keepers te geven.Hij zou het zo goed kunnen gebruiken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lettie

Actief sinds 11 Okt. 2010
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 14163

Voorgaande reizen:

09 Januari 2011 - 21 Januari 2011

Vakantie Ecuador/Galapagos eilanden

06 December 2010 - 20 December 2010

Vrijwilligerswerk Chimfunshi Wildlife Orphanage

Landen bezocht: